Lekcja 28

W społeczeństwie

Ballada o kozie
reż.: Bartek Konopka

Ssaki
reż.: Roman Polański

Zdjęcia próbne
reż.: Agnieszka Holland

Opracowanie: Dr Mikołaj Jazdon

Zdjęcia próbne

reż.: Agnieszka Holland

Opis

Film fabularny, którego akcja rozgrywa się w Polsce lat 70. Anka i Paweł właśnie osiągnęli pełnoletniość. Oboje marzą o zostaniu aktorami. Zanim spotkają się w wytwórni filmowej, na zdjęciach próbnych do przygotowywanego filmu fabularnego, przyglądamy się im w kilku sytuacjach. Anka jest jedynaczką, mieszka z rodzicami w małym miasteczku. Podkochuje się w koledze ze szkoły, który uwodzi ją na podmiejskim campingu i próbuję namówić, by chwilę potem oddała się jego koledze. Pawła poznajemy, gdy opuszcza dom dziecka. Znajduje pracę w domu kultury, którego kierownik, Stefan, z pasją prowadzi kółko teatralne, w którym występują pracownicy MDK-u. Paweł zakochuje się w żonie kierownika, która zdradza z nim męża. Nie chce go jednak opuścić i wyjechać z Pawłem. Anka i Paweł spotykają się w kinie po pierwszym dniu zdjęć próbnych, które są zarazem kilkuetapowymi eliminacjami, mającymi wyłonić parę odtwórców głównych ról przyszłego filmu. Oboje przypadają sobie do gustu. Spędzają razem noc. Na planie filmowym, następnego dnia, podczas improwizowanej sceny rozmowy dwojga młodych ludzi, Anka odtwarza przed kamerą intymną rozmowę z Pawłem z poprzedniej nocy. Chłopak nie godzi się na to i opuszcza plan filmowy. Anka kontynuuje występ przed kamerą z innym chłopakiem, kandydatem do roli w filmie.

Rok produkcji 1976
Produkcja Zespół filmowy „X”
Reżyseria Agnieszka Holland, Paweł Kędzierski, Jerzy Domaradzki
Scenariusz Agnieszka Holland, Paweł Kędzierski, Jerzy Domaradzki, Feliks Falk
Zdjęcia Jacek Zgadło
Montaż Irena Horyńska
Obsada Daria Trafankowska, Andrzej Pieczyński, Urszula Modrzyńska, Sława Kwaśniewska, Aleksander Maciejewski, Andrzej Wajda, Daniel Olbrychski, Janusz Głowacki, Maciej Karpiński, Agnieszka Holland, Janusz Zaorski
Czas trwania 99 min

O reżyserze

AGNIESZKA HOLLAND (1948)

Scenarzystka i reżyser, ukończyła studia na wydziale reżyserii praskiego FAMU, w latach 70. współtworzyła swoimi filmami nurt Kina Moralnego Niepokoju. Jej  „Aktorzy prowincjonalni” (1978) to jeden z najważniejszych tytułów tego nurtu. Na początku lat 80. zrealizowała dwa znakomite obrazy: „Gorączka” (1980) oraz „Kobieta samotna” (1981). W następnych latach z sukcesem kręciła filmy poza Polską. Powstały m.in.: „Zabić księdza” (1988), „Europa, Europa” (1990), „Tajemniczy ogród” (1993), „Całkowite zaćmienie” (1995), czy „Kopia mistrza” (2005). W Polsce w ostatnich dwóch dekadach Holland zrealizowała kilka odcinków telewizyjnego serialu „Ekipa” oraz - wspólnie z córką, Kasią Adamik - dramat kostiumowy „Janosik. Prawdziwa historia” (2009) oraz serial Netflixa pt. „1983”. Jej ostatnie filmy święciły triumfy na zagranicznych i krajowych festiwalach filmowych „W ciemności” (2011) zdobyło nominację do Oscara w kat. najlepszy film nieanglojęzyczny) „Pokot” (2017) zdobył Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale, a „Obywatel Jones” (2019) - Złote Lwy na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni).

Scena do analizy

Ta krótka scena, która w żaden sposób nie posuwa akcji do przodu, służy jednemu: wyraźnemu zarysowaniu pewnego istotnego szczegółu z ówczesnej rzeczywistości. Nic bardziej wymownie nie mówi o peerelowskich realiach niż arogancki, wręcz chamski, portier w dużym wielkomiejskim hotelu, traktujący z góry wszystkich gości – polskich i zagranicznych. Nie zna obcych języków, poza paroma słowami, za to bezczelnie pyta przybysza z zachodu, czy rozumie po rosyjsku. Udaje, że nie słyszy, gdy Paweł prosi o klucz, a chwilę potem wręcz grozi mu, jakby chciał Pawłowi i nam, widzom, uświadomić, że w tym świecie, klient nie jest panem, ale petentem, górą zaś są urzędnicy i wszyscy, którzy mają jakąkolwiek władzę i wiedzą jak ją wykorzystać dla własnych celów.

Zdjęcia próbne


Zobacz też