Opracowanie filmoznawcze - Kundelek

Anna Pokłosiewicz

PRZEDMIOT

godzina wychowawcza, interdyscyplinarne zajęcia fakultatywne, język polski, zajęcia artystyczne, zajęcia pozalekcyjne

CZAS

2 godziny

Podstawowe techniki nauczania

STOPKLATKA

Wskazówki dla nauczyciela

Pytania do uczniów

Pokaż uczniom ujęcie mierzenia piesków.

 

  • Dlaczego nasz bohater nie pasuje do miary?

 

Zrób stopklatkę na ćwiczeniach piesków.

 

 

 

  • W czym pomaga Kundelkowi ogonek?

 

 

Pokaż powrót piesków z wystawy.

 

  • Co czuje nasz bohater? po czym rozpoznajesz jego emocje? co dziewczynka trzyma w rękach?

 

Piesek rezygnuje z medali i wraca do dziewczynki.

 

  • Co czuje nasz bohater? po czym rozpo­znajesz jego emocje? co teraz dziewczynka trzyma w rękach?

 

DŹWIĘK I OBRAZ

Wskazówki dla nauczyciela

Pytania do uczniów

Obejrzyj z uczniami film z zasłoniętym ekra­nem lub poproś uczniów, aby zamknęli oczy w części od 2:25 do 4:00.

 

  • Spróbuj wymienić wszystkich bohaterów filmu.

 

Obejrzyjcie wraz z uczniami ten fragment jesz­cze raz, tym razem z otwartymi oczami.

 

  • Sprawdź wyniki z poprzedniego ćwiczenia.

 

 

CZOŁÓWKA I TYŁÓWKA

Wskazówki dla nauczyciela

Pytania do uczniów

Obejrzyjcie z uczniami napisy początkowe filmu.

 

 

  • Jak układają się tytułowe klocki? Co nam to może powiedzieć o całym filmie?

 

  • Jaką rolę w czołówce i tyłówce pełnią kolo­rowe klocki?

 

 

TRANSFORMACJE RODZAJOWE

Wskazówki dla nauczyciela

Pytania do uczniów

Pokaż uczniom film tylko do 3:10 minuty.

 

 

  • Jakie zaproponowalibyście alternatywne zakończenie dla filmu, gdyby ten urywał się na 3 minucie 10 sekundzie?

 

 

 

Po obejrzeniu całego filmu zaproponuj uczniom zadania.

 

  • Inspirując się filmem narysujcie historię w dymkach na jedną stronę A4, w której opowiecie historię o tym, jak to jest wyróż­niać się czymś od innych.
  • Wyobraźcie sobie, że musicie zmienić film Kundelek tak, żeby był ciekawszy dla dzieci mieszkających na innych kontynentach. Musicie zmienić głównego bohatera na inne zwierzątko – np. na kangura, fokę albo słonia. Co jeszcze zmieni się w tej historii?

 

Kluczowe pytania

Praca kamery

  • Jak nazywa się miejsce, w którym kręci się filmy?
  • Jak sądzisz – jak wyglądał plan tego filmu, jeśli wiemy, że do jego powstania nie użyto komputera?

PODPOWIEDŹ: Warto pokazać zdjęcie przykładowego planu filmowego animacji, żeby zwrócić uwagę uczniów, że wszystkie postaci i dekoracje były materialne, nie zrobione w komputerze.

Kolorystyka

  • Dlaczego zmieniają się kolory klocków? Czy wpływają one na odbiór filmu? Jeżeli tak, to w jaki sposób?
  • Dlaczego postaci są zrobione z czarno-białych gazet?

PODPOWIEDŹ: Pytania dotyczą subiektywnego odbioru zastosowanych technik, mają poruszyć wyobraźnię
uczniów.

Postaci

  • IIu jest bohaterów w filmie?
  • Po czym rozpoznajemy najważniejszych bohaterów?
  • Jak opisałbyś charakter głównego bohatera?
  • Jaka jest relacja między dużym pieskiem a małymi?
  • Od którego momentu akcji główny bohater czuje się inny od pozostałych piesków? Jakie czynniki wpływają na to poczucie?
  • Jak byś opisał relację między dziewczynką a pieskiem? Jakie uczucia pojawiają się w tej relacji?

Narracja

  • Wymień najważniejsze momenty dla bohaterów w tej historii.
  • Jaką rolę w tej historii odgrywa dziewczynka?
  • Z czym kojarzą ci się zmieniające się klocki z napisem „wystawa psów”? Czy widzisz podobne obiekty w realnym świecie? Jak ta scena wpływa na przebieg akcji?
  • Jak interpretujesz koniec tej historii?

Ujęcia

  • W których momentach kamera się porusza?
  • Jak ruch kamery wpływa na nasz odbiór filmu?

PODPOWIEDŹ: Można zwrócić uwagę, że dzięki ruchowi kamery film jest ciekawszy, bardziej dynamiczny, poza tym ruch kamery poszerza miejsce akcji, ciągle je przesuwa, podkreśla jego umowność.

  • W jakich planach filmowane są ujęcia?

PODPOWIEDŹ: Warto pokazać uczniom dwa ujęcia – jedno z planem bliskim, drugie z planem dalekim – wspólnie spróbować je nazwać i zastanowić się na czym polega różnica i czemu służą takie plany.

Muzyka i dźwięk

  • Jakie dźwięki poza muzyką słyszymy w filmie? Skąd się one wzięły?
  • Jaką rolę w filmie pełni muzyka?

Motywy

  • Czego symbolem może być zawinięty ogonek głównego bohatera?
  • Co w tej historii może oznaczać złoty medal? Co dzieje się z medalami poszczególnych bohaterów tej historii?
  • Jak swoją funkcję w czasie trwania historii zmienia skakanka dziewczynki?

Kompozycja (mise-en-scène)

  • Jaką funkcję w filmie (poza czołówką i tyłówką) pełnią klocki?
  • Jak skomponowany jest plan filmy? Gdzie świat piesków się kończy? Czy dostrzegasz perspektywę tego planu filmowego?

Montaż

  • W którym momencie widzisz, że upłynął czas dla bohaterów tej historii? Za pomocą jakich metod autorzy uzyskali taki efekt?

Pomysły na ćwiczenia

Pisanie i czytanie

  • Dopisz dialogi do scen, w których postaci porozumiewają się ze sobą. Co mogłyby mówić?
  • Kiedy piesek poleciał do góry, co mógł zobaczyć? Opisz to w 3–5 zdaniach.
  • Jak wyobrażasz sobie dalsze życie pieska i dziewczynki? Jaka przygoda mogłaby się im przytrafić? Opisz ją w 5–6 zdaniach.

Słuchanie i mówienie

  • Jakie emocje wyzwala w tobie muzyka z tego filmu? Co czujesz kiedy słuchasz jej z zamkniętymi oczami? Jak mógłbyś to opisać?
  • Dograjcie ścieżkę dialogową dla mamy pieska, pieska oraz dziewczynki.

Edukacja środowiskowa

  • Na podstawie filmu Kundelek oraz zebranych informacji (z podręcznika oraz internetu) na temat życia psów opowiedz w klasie jak wygląda życie w psiej „rodzinie” – kiedy pieski opuszczają mamę, czy tęsknią za rodzeństwem, czego najbardziej potrzebują do szczęśliwego życia?
  • Zastanów się, jakie wyzwania i obowiązki stoją przed osobą/rodziną, która decyduje się na opiekę nad psem. Czy to trudne?

Zadania aktywizujące

  • Spróbuj za pomocą telefonu lub aparatu uchwycić pary pies-człowiek podczas spaceru lub zabawy. Wspólnie wybierzecie, które ze zdjęć mogłoby być najlepszą ilustracją dla animacji o Kundelku.
  • Stwórz plakat i hasło promujące przyjaźń pies-człowiek.
  • Spróbuj stworzyć z gazety swojego kundelka. Nadaj mu imię i opowiedz jaką przygodę moglibyście razem przeżyć.