Metamorfoza – "Amator" Krzysztofa Kieślowskiego

Ewa Magdziarz

ETAP EDUKACYJNY

gimnazjalna, ponadgimnazjalna

PRZEDMIOT

wiedza o kulturze

CZAS

2 godziny lekcyjne

Motto:

 Nie wierzę w to, aby cel można było komuś pokazać; każdy musi go sobie znaleźć.
Krzysztof Kieślowski, O sobie

Cele zajęć:

  • Uczeń zna podstawowe informacje na temat reżysera Krzysztofa Kieślowskiego, umie wymienić kilka tytułów jego filmów.
  • Uczeń zna pojęcie autotematyzmu w filmie
  • Uczeń umie przeprowadzić analizę filmu „Amator” i zinterpretować go

Metody:

  • pogadanka heurystyczna,
  • praca w grupie,
  • dyskusja

Przygotowanie do lekcji:

Uczniowie przed lekcją przygotowują krótką prezentację w ppt. na temat twórczości i postaci Krzysztofa Kieślowskiego. Mogą wykorzystać do tego materiały opracowane w ramach lekcji 21 „Kino o kinie” Filmoteki Szkolnej, materiały ze strony www.filmotekaszkolna.pl Mogą także sięgnąć do publikacji: Krzysztof Kieślowski, O sobie, Stanisław Zawiśliński, Kieślowski. Ważne, żeby iść …,

Przebieg lekcji:

1. Poproś chętnych uczniów o zaprezentowanie efektów pracy domowej – prezentacja sylwetki reżysera i jego filmografii.  W razie potrzeby uzupełnił wiedzę uczniów.

2. Przygotuj krótkie wprowadzenie do filmu „Amator” K. Kieślowskiego. Przybliż im podstawowe informacje związane z czasem powstania filmu, tłem społeczno- politycznym itp.

3. Projekcja filmu (uczniowie mogą również obejrzeć film w domu lub w czasie innych zajęć) Po projekcji zapytaj uczniów o: Jakie są wasze wrażenia po obejrzeniu filmu? Jakie sceny zapamiętaliście? Które sceny z filmu zrobiły na was największe wrażenie?

4. Podziel uczniów na 3 grupy. Każda z grup otrzymuje kartę pracy. Uczniowie zapoznają się z pytaniami. Następnie oglądają raz jeszcze dwie wybrane sceny z filmu:

Sceny do interpretacji i analizy np.:

  • sen,
  • świętowanie narodzin,
  • rozmowa z Witkiem nt. filmowania,
  • naświetlenie taśmy filmowej,
  • kamera na Filipa.

Pytania:

Grupa I: Świat małej stabilizacji Filipa Mosza

  • Jakie znaczenie dla Filipa Mosza ma życie rodzinne?
  • Czy Filip Mosz jest człowiekiem szczęśliwym? (odwołanie do wypowiedzi Stanisława Osucha)
  • W jakim celu Filip kupił kamerę?
  •  Co na początku rejestruje Filip za pomocą kamery? Podaj przykłady.

Grup II: Narodziny artysty - amatora        

  •  Jak zmienia się postawa Filipa Mosza wobec kamery? Jakie są tematy jego późniejszych filmów? Czy zmienia się jego sposób patrzenia na świat?
  • Czy można powiedzieć, że Amator  to film o narodzinach artysty – amatora? Uzasadnij.
  • Czy filmowanie wpływa na jego życie rodzinne i zawodowe?

Grupa III: W pułapce - zrozumieć siebie

  • Co Filip Mosza uważa o odpowiedzialności dokumentalisty wobec prezentowanych przez niego bohaterów? Jak zmienia się jego pogląd na ten temat?
  • Kiedy i w jakich sytuacjach pojawia się i Filipa niepokój twórczy? Jak rozumiesz to pojęcie.
  • Jaką drogę życiową wybiera Filip Mosz i dlaczego? Czy rozumiesz motywy jego postępowania?

5. Uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Próbują odpowiedzieć na pytanie: „Amator” to film o….

6. Zapisz na tablicy tematy do dyskusji:

  • Czemu służy kino? Czy jest przede wszystkim rozrywką, czy raczej powinno rejestrować świat, który otacza człowieka?
  • Czy artysta może obiektywnie przedstawić rzeczywistość? Czy można wyznaczyć granicę między faktem a fikcją?
  • Jakiego typu manipulacje materiałem filmowym są dozwolone w kinie dokumentalnym?
  • Na ile twórca ponosi odpowiedzialność moralną za własne dzieło?
  • Czy odpowiedzi na te pytania znajdziemy w filmie „Amator” K. Kieślowskiego? Czy film Kieślowskiego możemy nazwać autotematycznym (opisuje proces powstawania dzieła filmowego, rozterki twórcy filmowego)? Przybliż uczniom watki biograficzne K. Kieślowskiego, które świadczą o tym, że „Amator” jest opisem przemyśleń i doświadczeń reżysera.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o napisanie recenzji filmu Amator, które zostaną zamieszczone na stronie internetowej.