Kto jest zły? – rozmawiamy o filmie Grzegorza Packa

Alicja Mytych

ETAP EDUKACYJNY

gimnazjalna, ponadgimnazjalna

PRZEDMIOT

język polski

CZAS

90 minut

Cele:

Uczeń:

  • doskonali umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego,
  • wyraża emocje,
  • doskonali umiejętność dyskutowania,
  • ocenia postawy bohaterów.

Metody i techniki pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca w parach,
  • dyskusja.

Materiały pomocnicze:

  • film Grzegorza Packa „Jestem zły”,
  • karty pracy (załącznik nr 1),
  • wywiad z reżyserem: lekcja 17 „Portrety zbiorowości” Filmoteka Szkolna www.filmotekaszkolna.pl
  • usztywnione paski papieru w dwóch kolorach (tyle, ilu jest uczestników dyskusji),
  • małe karteczki, cukierki itp. (coś, co będzie mogło służyć za punkty).

Przebieg lekcji:

1. Wyjaśnij uczniom temat i cele lekcji.

2. Rozdaj karty pracy i poproś, by uczniowie uzupełnili je w trakcie projekcji filmu.

3. Projekcja filmu „Jestem zły” G. Packa

4. Zapytaj uczniów o ich pierwsze wrażenia, odczucia. Daj wszystkim czas na wypowiedź, nie komentuj.

5. Podziel uczniów w pary. Daj im czas, aby mogli przekonsultować swoje odpowiedzi z kart pracy i nanieść poprawki.

6. Podsumowanie pracy z wykorzystaniem kart pracy:

a)Zaprezentuj uczniom jeszcze raz scenę rozpoczynającą film. Zadaj im pytanie:

  • O czym mówi nam ta scena?
  • Jakie są pierwsze obrazy nakręcone przez dzieci?
  • Dlaczego reżyser oddał im kamerę?
  • Co zyskał dzięki temu?

b) Rozdaj uczniom kopie wywiadu z reżyserem Grzegorzem Packiem. Po lekturze zapytaj uczniów:

  • Dlaczego reżyser nie był do końca z efektu swojego pomysłu?
  • Co według niego jest niezbędne, by powstał dobry film?
  • Dlaczego podjął się tego tematu?

c) Jacy są bohaterowie filmu

  • jacy są bohaterowie w swoim filmowym autoportrecie?
  • jacy są naprawdę? O czym marzą?
  • jaki wpływ na nich mają ich rodziny?
  • dlaczego tak siebie przedstawiają?
  • dlaczego tak chętnie manifestują grupową odrębność?

7. Zapisz na tablicy temat do dyskusji: Młody człowiek musi starać się dopasować do grypy ludzi, wśród których przyszło mu żyć?

Podziel uczniów na dwie grupy. Zadaniem każdej z nich będzie obrona jednego ze stanowisk w dyskusji.

UWAGA! Na początku ogłoś, że uczniowie, którzy nie chcą wziąć udziału w zadaniu, nie muszą tego robić, ale na zadanie domowe będą musieli napisać pracę, w której ustosunkują się do tematu dyskusji.  Każdy uczeń otrzymuje dwa usztywnione paski papieru w tym kolorze, który obowiązuje jego grupę. Jeśli chce podać nowy argument –  pokazuje dwie kartki, jeśli odnieść do słów przedmówcy – jedną. Za każdą sensowną wypowiedź otrzymuje punkt (w postaci osobnej karteczki, cukierka, kuleczki itp. Po dyskusji uczniowie podliczają punkty i ci z największą ich ilością zostają nagrodzeni.

8. Podsumowanie lekcji. Porozmawiaj z uczniami o pozytywnych i negatywnych skutkach grupowej identyfikacji.

Praca domowa

Wybierz jednego z bohaterów filmu i opisz jego dalsze losy.

Załącznik nr 1

Karta pracy

  1. Podaj imiona lub ksywki bohaterów.……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  2. Gdzie dzieje się akcja? (miasto, dzielnica, dokładne miejsca)……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  3. Opisz pierwszą scenę.…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  4. Czemu służy ta scena?
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  5.  Wypisz sytuacje, w jakich znaleźli się bohaterowie. (Jak się zachowują? Co mówią? Jakich słów używają?)………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  6. Z kim identyfikują się bohaterowie? Kto im imponuje? Co myślą o osobach spoza swojego środowiska?
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  7.  Dlaczego bohaterowie tak się zachowują?
    ………………………………………………………………………………