Krzycz i żyj - lekcja o rozporządzaniu własnym życiem i formach wyrażania protestu społecznego na podstawie filmu „Usłyszcie mój krzyk” Macieja Drygasa

Anna Twardowska

ETAP EDUKACYJNY

ponadgimnazjalna

CZAS

2 godziny lekcyjne (w tym projekcja filmu)

Cel główny:

psychoedukacja w zakresie świadomości rozporządzania własnym życiem

Cele szczegółowe:

Uczniowie w trakcie zajęć mają okazję doświadczyć, rozwijać i doskonalić:

  • świadomość wartości własnego życia
  • możliwości i sposoby pomocy osobom, które nie dają sobie rady z życiem
  • umiejętność wypowiadania głośno swoich problemów, odwagę w szukaniu pomocy zarówno wśród specjalistów, jak i wśród bliskich
  • rozumienie pojęć: nieposłuszeństwo obywatelskie, protest społeczny
  • umiejętność wyrażania protestu w kwestiach społecznych

Metody pracy:

  • dyskusja
  • pisanie listu
  • przygotowanie plakatu
  • wywiad z psychologiem
  • artykuł

Środki dydaktyczne:

  • film „ Usłyszcie mój krzyk”, 47’ (Filmoteka Szkolna, pakiet nr 12)
  • komentarz subiektywny zespołu Lao Che
  • materiały do wykonania plakatu: papier, kredki , pisaki

Pojęcia kluczowe:

  • samobójstwo,
  • życie,
  • formy protestu społecznego,
  • nieposłuszeństwo obywatelskie

Uwagi: Warto, aby młodzież obejrzała ten film z psychologiem szkolnym.

Przebieg zajęć

  1. Po obejrzeniu filmu wspólnie z psychologiem szkolnym poproście uczniów, aby spisali na kartkach pytania , które chcieliby zadać psychologowi w kontekście obejrzanego dokumentu.
  2. Kolejną lekcję zacznijcie od dyskusji i odpowiedzi na ewentualne pytania. 
    To pozwoli zorientować się, na ile temat samospalenia - samobójczego aktu dokonanego w proteście społecznym poruszył młodzież także osobiście. Pozwoli także zorientować się, czy kogoś temat ten dotknął szczególnie i czy w klasie jest ktoś, kto potrzebuje pomocy psychologicznej.
    Obejrzyjcie wspólnie komentarz subiektywny zespołu Lao Che.
  3. Zaproponujcie uczniom dyskusję o rozporządzaniu własnym życiem:

A. Czy spotkaliście kiedyś osobę, która wspominała o planach odebrania sobie życia? Jak zareagowaliście? Czy potraktowaliście ją serio?

B. Jak myślicie, dlaczego młodzi ludzie tak często żartują, że popełnią samobójstwo, udzielają sobie porad w Internecie, jak to zrobić, itd.

C. Jak, Waszym zdaniem, odróżnić żarty od prawdziwego problemu?

D. Jak myślicie, dlaczego młodzi ludzie najczęściej odbierają sobie życie?

E. Czy problemy, z którymi borykają się zwykle osoby planujące samobójstwo lub myślące o nim , są do rozwiązania? Jaki jest według Was najlepszy sposób pomocy takim osobom?

F. Według niektórych religii ( w tym religii katolickiej) samobójstwo jest grzechem. Istnieją jednak systemy, w których odebranie sobie życia jest traktowane jako akt honorowy i bohaterski (kamikadze, sepuku, samospalenie). Jaki jest wasz pogląd na decyzję o odebraniu sobie życia? Jakie znaczenie ma powód decyzji? Czym różni się samobójstwo od zabójstwa

G. Co sądzicie o decyzji bohatera filmu „ Usłyszcie mój krzyk”? Czy jego krzyk został usłyszany? Czy jego samospalenie było czynem heroicznym czy aktem szaleństwa?

H. Jakie emocje wzbudzają w was wypowiedzi rodziny Ryszarda Siwca? W jaki sposób poradzili sobie z historią ojca? Co sądzisz o bohaterze filmu jako o ojcu i mężu?

Ćwiczenie

Poproś uczniów o napisanie listu do osoby, która ma myśli samobójcze, nie najlepiej radzi sobie w życiu, wspomina o planach zakończenia życia.

Poproś chętnych o odczytanie kilku takich listów.

Ćwiczenie

Poproś uczniów o namalowanie plakatu, rysunku, komentarza do hasła „Usłyszcie mój krzyk”.

Zaproponuj uczniom, aby postarali się wyrazić zarówno protest w sprawach osobistych, wobec tego, co dotyczy ich samych indywidualnie, jak i protest społeczny ( ekologia, prawa człowieka).

Zorganizujcie ekspozycję „ Krzycz i żyj” na terenie szkoły, łącząc wystawę listów i plakatów, dołączając wypowiedź psychologa szkolnego i jego porady. Chętni uczniowie mogą napisać artykuł na temat form protestu społecznego i idei nieposłuszeństwa obywatelskiego.

Bibliografia