Dwa sposoby oglądania filmu – „Obywatel Kane” Orsona Wellesa oraz „Kane (3:10)” Roberta Szczerbowskiego

Justyna Całczyńska

PRZEDMIOT

Muzeum Sztuki Nowoczesnej

CZAS

1 godzina lekcyjna

Cele lekcji:

Uczeń:

  • poznaje film „Kane (3:10)” Roberta Szczerbowskiego
  • poznaje biografię Orsona Wellesa
  • poznaje pojęcie symultaniczność dzieła sztuki
  • poznaje elementy nowatorskie w filmie „Obywatel Kane”
  • kształci umiejętność analizy porównawczej

Metody pracy:

  • elementy metody odwróconej lekcji
  • prezentacja multimedialna
  • metoda Ale kino
  • elementy wykładu

Słowa kluczowe: 

symultaniczność dzieła sztuki, analiza porównawcza

Materiały pomocnicze: 

karty pracy

Uwagi:

Dwa tygodnie przed przeprowadzeniem lekcji zadajesz młodzieży pracę domową polegającą na obejrzeniu „Obywatela Kane’a” Orsona Wellesa oraz wypełnieniu kart pracy (zał. 1).

Chętnych uczniów prosisz o przygotowanie krótkich prezentacji multimedialnych dotyczących Orsona Wellesa oraz „Obywatela Kane’a” ze szczególnym uwzględnieniem nowatorskich wówczas elementów zastosowanych w tym filmie.

Przebieg lekcji:

  1. Uczniowie przedstawiają prezentację multimedialną przygotowaną w domu, a dotyczącą Orsona Wellesa oraz nowatorstwa jego filmu.
  2. Kilku uczniów pokazuje i omawia wypełnione karty pracy.
  3. Rozdajesz uczniom identyczne, jak do pracy domowej, karty pracy (zał. 1) i prosisz o ich uzupełnienie po obejrzeniu filmu.
  4. Projekcja filmu „Kane (3:10)” Roberta Szczerbowskiego (film dostępny online na stronie internetowej Filmoteki Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie: http://artmuseum.pl/filmoteka/?l=0&id=1094).
  5. Młodzież uzupełnia tabelki.
  6. Rozmowa z uczniami, podczas której zadajesz im pytanie: Czy to zadanie przysporzyło Wam problemów, czy było trudne? Jeśli tak, prosisz o wymienienie przyczyn.
  7. Zapoznanie uczniów z pojęciem symultaniczności dzieła sztuki oraz podanie przykładów (np.„Timecode” reż. Mike Figgis).
  8. Zadajesz młodzieży pytanie: Na czym polega nowatorstwo tego filmu?
  9. Dzielisz klasę na 6 grup i rozdajesz im karty pracy (zał. 2)
  10. Przedstawiciele poszczególnych grup omawiają efekty pracy.
  11. Podsumowanie: Prosisz uczniów, aby każdy z nich nazwał jednym słowem sposób ukazania tej samej historii w filmie „Obywatel Kane” oraz „Kane (3:10)”

Praca domowa:

Robert Szczerbowski ukazał życie bohatera w 36 obrazach. Za pomocą fotografii stwórz w dowolnym programie do obróbki zdjęć kolaż przedstawiający biografię znanej osoby związanej ze sztuką.

Materiały pomocnicze:

Załącznik 1

Karta pracy

Wypełnij tabelę:

  1. Co się wydarzyło?
  2. Jaka jest kolejność zdarzeń?

Co?

Kiedy?

Gdzie?

Kto?

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 2

Karta pracy dla grupy

Przedstawcie różnice i podobieństwa widoczne w filmach: „Obywatel Kane” oraz „Kane (3:10)”. Zwróćcie szczególną uwagę na:

  • formę
  • obraz
  • dźwięk
  • sposób percepcji
  • stopień zrozumienia fabuły filmu i historii głównego bohatera

„Obywatel Kane” reż. Orson Welles

“Kane (3:10)” reż. Robert Szczerbowski

różnice:

 

 

 

 

 

podobieństwa:

 

 

 

 

 

 

 

wnioski: