Człowiek wobec agresji i przemocy na podstawie filmu Sławomira Fabickiego „Męska sprawa”

Patrycja Woźniak

ETAP EDUKACYJNY

gimnazjalna, ponadgimnazjalna

PRZEDMIOT

godzina wychowawcza

CZAS

45 minut

Cele główne:

  • ukazanie uczniom różnych przejawów agresji i przemocy oraz wskazanie ich źródeł;
  • wskazanie pozytywnych i negatywnych zachowań wobec przemocy i agresji.
  • budzenie odpowiedzialności za siebie i innych.
  • rozwijanie umiejętności wyboru takich zachowań, które chronią przed agresją i przemocą.

Metody i formy pracy: 

  • mapa myślowa,
  • dyskusja,
  • rozmowa kierowana,
  • prezentacja filmu,
  • metoda kuli śnieżnej,
  • drama

Przebieg zajęć:

  1. Przedstaw uczniom temat i cele lekcji
  2. Podziel uczniów na grupy. Zadaniem każdej z nich będzie przygotowanie mapy myślowej wokół pojęć: agresja i przemoc domowa. Grupy prezentują swoje plakaty. Nauczyciel wypisuje wszystkie najważniejsze skojarzenia związane ze zjawiskami agresji i przemocy domowej.
  3. Wprowadzenie do filmu S. Fabickiego „Męska sprawa”. Przygotuj informacje dotyczące sylwetki reżysera, wytłumacz uczniom termin etiuda, wskaż na ograniczenia i charakterystyczne cechy tej formy wypowiedzi artystycznej. Wykorzystaj materiały opublikowane w broszurze opracowanej do lekcji …………Filmoteki Szkolnej oraz na stronie www.filmotekaszkolna.pl
  4. Projekcja filmu „Męska sprawa” S.Fabickiego.
  5. Zbierz ogólne wrażenia po filmie - komentarze uczniów. Zapytaj uczniów, jakie uczucia wzbudził w nich film, jakie sceny wywarły na nich największe wrażenie i dlaczego, jakie jest przesłanie filmu. Na tym etapie nie komentuj wypowiedzi uczniów, pozwól na swobodną rozmowę.
  6. Podziel uczniów na 6 grup. Zadaniem każdej z grup będzie przygotowanie krótkiej charakterystyki (wygląd, postawa życiowa i zachowanie postaci) jednej z postaci występującej w filmie.
    • BRAT BARTKA,
    • MATKA BARTKA,
    • OPIEKUN SCHRONISKA DLA PSÓW,
    • NAUCZYCIEL W-FU,
    • DYREKTOR SZKOŁY,
    • OJCIEC BARTKA.
  7. Uczniowie prezentują swoje postaci. Wnioski zapisywane są na tablicy. Na zakończenie uzupełniają informacje dotyczące głównego bohatera filmu. Rozmowa kierowana – Jaki jest Bartek?  - wskazanie na problemy chłopca spowodowane sytuacją w domu, podkreślenie wpływu agresji ze strony ojca na zachowanie i osobowość chłopca.
  8. Uczniowie wracają do pracy w grupach. Ich zadaniem będzie zastanowienie się nad tym, jaki wpływ na Bartka mają osoby z jego najbliższego otoczenia. Jak jest, a jak powinno być. Z jakimi rodzajami przemocy spotykamy się w przypadku każdego z bohaterów?
  9. Podsumowanie pracy na forum klasy: zapisanie różnych form agresji i przemocy /np. słowna, fizyczna, psychiczna, itd./
  10. [Komentarz: zwróć uwagę uczniów na to, że nie zawsze to przemoc fizyczna jest najbardziej bolesna, równie krzywdzące mogą być przemoc słowna i psychiczna]
  11. Dyskusja podsumowująca lekcję:
  • Dlaczego powstał film o takiej tematyce?
  • Czy sytuacja przedstawiona w filmie jest wymyślona, czy rzeczywista?
  • Kto powinien zareagować na przemoc i agresję wobec Bartka?

[Komentarz: Na zakończenie lekcji możesz zapisać uczniom na tablicy numery telefonów zaufania dla młodzieży, adresy instytucji, do którym mogą się zgłosić, gdyby spotkali się z agresją w swoim najbliższym otoczeniu].

Praca domowa:

Napisz opowiadanie lub nakręć krótką scenkę, która pokazuje dalsze losy Bartka.