Człowiek w sytuacji zagrożenia

Joanna Dłuska i Agnieszka Kawska

ETAP EDUKACYJNY

ponadgimnazjalna

PRZEDMIOT

kinoterapia dla młodzieży słabo widzącej i niewidomej

CZAS

90 minut

Cele ogólne:

  • Zapoznanie uczniów z filmem „Szczurołap”;
  • Wprowadzenie pojęcia: dokument kreacyjny;
  • Zaznajomienie z wielowarstwowością dzieła filmowego

Cele szczegółowe:

  • uczeń kształci kompetencje komunikacyjne w zakresie odbioru i tworzenia różnych komunikatów ;
  • uczeń świadomie i krytycznie odbiera dzieło filmowe, kształci i utrwala umiejętność abstrakcyjnego odbioru dzieła kultury;
  • uczeń samodzielnie dokonuje oceny postaw bohaterów filmowych i literackich;
  • uczeń potrafi odczytać treści paraboliczne;
  • uczeń ma świadomość różnorodności własnych uczuć w sytuacji zagrożenia;

Metody pracy:

  • wykład,
  • burza mózgów,
  • drama,
  • praca z tekstem,
  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

  • film,
  • wybór tekstów do pracy w grupach,
  • rzutnik multimedialny

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do zajęć:
    • Gdybyś mógł być zwierzęciem, to w które z nich byś się wcielił?- odgrywanie ról;
    • A teraz wyobraź sobie, że nie masz wyboru i musisz być szczurem. Co czujesz, jak się będziesz zachowywał, jak będą odbierać cię ludzie?
  2. Projekcja filmu z audiodeskrypcją
    • Podział zespołu klasowego na dwie grupy:
    I – obserwacja postaw zegarmistrza
    II – obserwacja zachowań szczurów
  3. Konfrontacja zebranych informacji:
    • Dyskusja, „burza mózgów”
    • Analiza i interpretacja sceny otwierającej i zamykającej film
  4. Człowiek w sytuacji zagrożenia – kat i ofiara ( praca z fragmentami tekstów w III grupach)
    • I grupa – frag. Dzieci Ireny Sendlerowej
    • II grupa – frag. Rozmów z katem
    • III grupa – frag. Pianisty
  5. Wymieszanie grup ( III grupy o innym składzie, w każdej członkowie I, II, III grupy z punktu 4.)
    • Podzielenie się refleksjami na temat przeczytanych fragmentów
  6. Wysłuchanie przemówienia gen. W. Jaruzelskiego z 13 grudnia 1981 roku – podanie jednego z wielu możliwych kierunków interpretacji filmu
    • Wykorzystanie materiałów zawartych w broszurze M. Jazdona
  7. Co to jest dokument kreacyjny?- uporządkowanie informacji o rodzaju filmu dokumentalnego na podstawie różnych źródeł (patrz bibliografia) www.filmotekaszkolna.pl 2
  8. Praca domowa: Wciel się w jednego z poznanych dziś bohaterów (filmowych lub literackich) i napisz, co czujesz w sytuacji zagrożenia.

Bibliografia:

  • Film w edukacji humanistycznej, praca zbiorowa pod red. Ewy Nurczyńskiej-Fidelskiej, PWN, Warszawa 1993;
  • Matusiak B., Drama na lekcjach języka polskiego w szkole średniej, Stentor, Warszawa 2001
  • Mieszkowska Anna, Dzieci Ireny Sendlerowej, Muza, Warszawa 2009
  • Moczarski Kazimierz, Rozmowy z katem, Znak, Kraków 2004;
  • Słownik filmu, praca zbiorowa pod red. Rafała Syski, Zielona Sowa, Kraków 2005, str.45;
  • Szpilman Władysław, Pianista, Znak, Kraków 2000;