X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< maj 2017 >>
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
293031

13-04-2017  Kolejne warsztaty filmoznawcze za nami!

Za nami kolejne warsztaty prowadzone przez Wędrujących Filmoznawców Filmoteki Szkolnej. Przeczytajcie relacje napisane przez ich uczestników!

Warsztaty w Powiatowym Zespole Szkół w Trzebnicy

Warsztaty z filmoznawczynią, panią dr Martą Sosnowską, przyciągnęły do naszej szkoły  młodzież oraz nauczycieli/ki  ze szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz średnich powiatu.

Pomiędzy 10.00 a 13.00 uczennice i uczniowie z SP nr 2 i SP nr 3, Gimnazjum nr 1 oraz PZS nr 1 w Trzebnicy oraz  z Gimnazjum w Zawoni pracowali podczas warsztatów filmowych na temat korelacji filmu i innych dziedzin sztuki. Od godziny 14.00  odbiorcami zajęć była kadra pedagogiczna z ww. szkół:  p. Katarzyna Bahryn – Kamińska, p. Ewa Bednarz, p. Daniel Ciba, p. Małgorzata Cygan, p. Beata Firkowska, p. Angelika Januszkiewicz, p. Edyta Kozicka, p. Lucyna Lasota, p. Julita Padewska, p. Józef Wojciechowski.

Warsztaty zorganizowane w ramach projektu „Wędrujący Filmoznawcy Filmoteki Szkolnej” pilotowały polonistki: Kamila Możdżeń-Berbeć i Monika Komisarczyk we współpracy z p. Adrianną Podhorodecką.

(źródło: www.pzs1trzebnica.pl)

Warsztaty w Akademickim Zespole Szkół w Piekarach Śląskich

27 marca  w Akademickim Zespole Szkół w Piekarach Śląskich odbyły się zajęcia z Wędrującym Filmoznawcą Filmoteki Szkolnej – Panem Konradem Pronobisem. W warsztatach wzięli udział uczniowie klas I A, II A i II B liceum oraz zaprzyjaźniona młodzież z MG 1 oraz MG 2 z nauczycielami języka polskiego Panią Justyną Biernacką – Wicik oraz Panem Romanem Kałdonkiem. W trakcie spotkania młodzież obejrzała: etiudę filmową „Dwóch ludzi z szafą” Romana Polańskiego, film dokumentalny „Gadające głowy”  Krzysztofa Kieślowskiego oraz  impresję animowaną „Strojenie instrumentów” Jerzego Kuci. Po projekcjach uczniowie uczestniczyli  w ciekawych warsztatach interpretacyjnych dotyczących tych  filmów krótkometrażowych.

Obejrzane filmy stały się podstawą ciekawych analiz. Specjalne ćwiczenia, przygotowane przez Wędrujacego Filmoznawcę, skłoniły uczniów do wielu interesujących odkryć i wypowiedzi. Uczniowie dyskutowali o  formach artystycznych oglądanych obrazów, interpretowali zawarte w nich  problemy, a całość została pogłębiona przez ciekawe konteksty. Młodzież musiała się także wykazać pomysłowością i talentem plastycznym, gdyż jednym z ćwiczeń było tworzenie plakatów.  Wszyscy jednak świetnie sobie z tym wyzwaniem poradzili, demonstrując również umiejętność posługiwania się symbolem w uchwyceniu problematyki filmu.

Zajęcia stały się dla młodzieży nie tylko wspaniałą lekcją wiedzy o filmie, ale także okazją do sformułowania wielu refleksji na temat kształtu współczesnego filmu ,  kondycji człowieka i jego miejsca w świecie.

(źródło: azs.piekary.pl)

 


 

Warsztaty w LO w Sokółce

Tego jeszcze w naszym LO nie było! 6 kwietnia 2017 r. gościliśmy w szkole Wędrującego Filmoznawcę - panią Annę  Pokłosiewicz, która przyjechała z Warszawy, aby poprowadzić warsztaty filmowe dla uczniów i nauczycieli.

„Wędrujący Filmoznawcy Filmoteki Szkolnej” to projekt realizowany przez Filmotekę Narodową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Zgłosiło się do niego 111 szkół z całej Polski. Zakwalifikowano 31, w tym sokólskie liceum.

Z ogromną pasją i zaangażowaniem pani Ania Pokłosiewicz wprowadziła najpierw uczniów klasy I A i klasy II A/E, a potem nauczycieli w tajniki sztuki filmowej - począwszy od kina niemego do kina współczesnego. Przypomniała najważniejsze fakty z historii kina, podkreślając rolę polskich twórców, m.in. Kazimierza Prószyńskiego. Następnie pokazała „kamienie milowe” kinematografii - od pierwszych filmików braci Lumiere, przez fantastyczną „Podróż na księżyc” Meliesa, po niezwykłe filmy Chaplina. Zwróciła uwagę na pierwsze „efekty specjalne” oraz efekt Kuleszowa i omówiła ich wpływ na rozwój kina. Można też było zobaczyć fragmenty filmów z Haroldem Lloydem i Busterem Keatonem  oraz fragmenty „Bulwaru Zachodzącego Słońca” Billy'ego Wildera z Glorią Swanson i fragmenty „Deszczowej piosenki”. A wszystko po to, by na przykładzie filmów Guya Maddina pokazać, jak zafascynowany niemym kinem oraz filmami początku ery dźwiękowej, francuską awangardą i niemieckim ekspresjonizmem, współczesny reżyser twórczo je wykorzystuje. Nie zabrakło też polskiego kontekstu. Wspólnie omówiono wybrane sceny z filmu J. Machulskiego „Deja vu”. Poszukiwano nawiązań do innych filmów, m.in. do „Pancernika Potiomkina”.

Było dużo ćwiczeń, głównie interpretacyjnych, ciekawostek i „efektów specjalnych”. Szkoda tylko, że warsztaty tak szybko się skończyły. Trudno było się rozstać, zwłaszcza, że uczniowie, jak i nauczyciele mieli jeszcze tyle pytań... Ale chyba nikt nie ma już wątpliwości, że film to prawdziwe dzieło sztuki.

(Małgorzata Kułakowska, szkolny koordynator projektu)

Warsztaty w Gimnazjum nr 15 w Warszawie

11 kwietnia gościem Gimnazjum nr 15 w Warszawie  była pani Małgorzata Sandecka, filmoznawczyni, producentka filmowa i kierownik produkcji filmowej.  Przeprowadziła ona trzygodzinne zajęcia dla grupy 33 uczniów ( przedstawicieli klas pierwszych i drugich ) oraz dwugodzinne spotkanie dla nauczycieli na temat: Jak rozmawiać o filmie, jak go analizować i interpretować.

Przybliżone zostały pojęcia języka filmu oraz etapy pracy nad nim, aby łatwiej było o filmach rozmawiać. Uczniowie oglądali „Ćwiczenia warsztatowe” Marcela Łozińskiego oraz fragmenty innych filmów, a następnie je analizowali i interpretowali wg podanych wcześniej wskazówek.

Nauczyciele również obejrzeli „Ćwiczenia warsztatowe”, dokonali analizy i interpretacji filmu dokumentalnego. Analizowali też fragmenty innych  obrazów filmowych. Otrzymali podpowiedzi, w jaki sposób rozmawiać o filmach z uczniami, jak umiejętnie zadawać pytania, jak wykorzystać filmy ( konkretne tytuły ) na lekcjach różnych przedmiotów.

(Ewa Kucharczak, szkolny koordynator projektu)
 

Warsztaty w ZS w Górze

6 kwietnia w ZS im. Sylwestra Kaliskiego w Górze gościł pan Adam Domalewski, filmoznawca, doktorant w Katedrze Filmu, Telewizji i Nowych Mediów UAM w Poznaniu. Przeprowadził on trzygodzinne warsztaty dla uczniów i dwugodzinne warsztaty dla nauczycieli na temat: Filmowe sposoby mówienia o świecie. W warsztatach dla uczniów uczestniczyło 26 osób przede wszystkim z klas IV i III technikum.

Tematyka spotkania była związana z formułą matury ustnej i pisemnej z języka polskiego. Film jest jednym z tekstów kultury, który młodzież może wykorzystać w swojej rozprawce maturalnej i podczas odpowiedzi na egzaminie ustnym. Warsztaty były więc doskonałym wsparciem dla młodzieży w zakresie rozwijania umiejętności i narzędzi pracy z filmem. Uczniowie oglądali fragmenty filmów a następnie o nich dyskutowali. Dużo miejsca poświecono muzyce w filmach.

Nauczyciele na swoich warsztatach otrzymali podpowiedzi w jaki sposób rozmawiać o filmach z uczniami i jak umiejętnie zadawać pytania otwarte do oglądanych scen.

Pobyt filmoznawcy w szkole odbył się w ramach projektu Wędrujący Filmoznawca Filmoteki Szkolnej realizowanego przez Filmotekę Narodową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jest to projekt skierowany do szkół ponadgimnazjalnych zainteresowanych długofalową działalnością na polu edukacji filmowej. Jego zasadniczym celem jest współpraca aktywnych nauczycieli oraz filmoznawców, by film stał się czytelnym tekstem kultury. O spotkanie z filmoznawcą nie było łatwo, gdyż do projektu zgłosiło się aż 111 szkół, a komisja konkursowa wybrała tylko 31 miejsc, do których do końca czerwca trafią Wędrujący Filmoznawcy. Szkoła zakwalifikowała się do projektu dzięki staraniom pani Teresy Witkowskiej, nauczycielki języka polskiego i opiekunki koła filmowego Oko kamery. Szkoła od 2010 roku bierze udział w programie Filmoteka Szkolna. Akcja!

Galeria zdjęć:TUTAJ.

(źródło: www.zszgoras.pol.pl)

 



Skomentuj

obejrzyj
polecamy
Akademia Polskiego Filmu
Szczegóły:
Akademia Polskiego Filmu to dwuletni kurs historii polskiego filmu fabularnego na poziomie akademickim. Akademia powstała z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Edukacja Filmowa
Szczegóły:
EdukacjaFilmowa.pl to portal powstały z myślą o kinomanach i osobach zainteresowanych edukacją filmową.
Fototeka
Szczegóły:
Fototeka to serwis prezentujący zasoby fotograficzne Filmoteki Narodowej związane tematycznie z historią filmu polskiego (filmy, ludzie, wydarzenia itp.)
Film Polski
Szczegóły:
Film polski to największa internetowa baza filmu polskiego. Opis filmów fabularnych, dokumentalnych, krótkometrażowych, animowanych i spektakli teatru tv . W serwisie znajdują się także szczegółowe biogramy twórców polskiego kina (przedstawicieli wszystkich zawodów filmowych) i ich filmografie. Częścią serwisu jest „Kalendarium” i dział „Film w prasie polskiej” będący filmową bibliografią zawartości wybranych czasopism polskich.
Filmoteka Muzeum
Szczegóły:
Filmoteka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to projekt cyfryzacji oraz udostępniania wybitnych filmów tworzonych przez artystów polskich z pola sztuk wizualnych w XX wieku i na początku XXI wieku. Filmoteka to również projekt badawczy i edukacyjny poświęcony medialnemu wymiarowi sztuki polskiej. Oprócz stworzenia miejsca archiwizacji filmów Muzeum upublicznia je w internecie w celach edukacyjnych i promocyjnych działając w imieniu artystów oraz kierując się zasadą wolnego dostępu do wiedzy.
Filmoteka TVP
Szczegóły:
Filmoteka TVP to blisko 150 filmów dokumentalnych i fabularnych dostępnych online bezpłatnie.
Legalna Kultura
Szczegóły:
Projekt Legalna Kultura to kampania społeczna, promująca korzystanie z legalnych źródeł kultury, realizowana przez Fundację Legalna Kultura. Wraz z odbiorcami kampanii i jej partnerami Legalna Kultura tworzy bazę legalnych źródeł kultury i wspiera powstawanie nowych. Bierze udział w największych wydarzeniach kulturalnych w Polsce i organizuje warsztaty edukacyjne. Długofalowy cel projektu to budowanie świadomości odbiorców kultury w nowej, cyfrowej rzeczywistości.