X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< kwiecień 2017 >>
1
Szczegóły:
Finał Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej
02
030405067
Szczegóły:
"Wagary w kinie.Polski film historyczny (XX wiek)"
8
Szczegóły:
„Filmowe tropy i symbole” – Warsztaty Młodzieżowego Klubu Filmowego „Młodzi gniewni”
09
10111213141516
171819
Szczegóły:
Jakiż to gości mieliśmy? Filmowe portrety artystów z Polski
20212223
24252627282930

20-03-2017  Relacja z zajęć filmowych i scenariuszowych w Krasnymstawie

Przeczytajcie relację z warsztatów filmowych i scenariuszowych, które w marcu w Pracowni Filmoteki Szkolnej zorganiowała Liderka Ewa Magdziarz!

„Inspiracje Filmoteką Szkolną – nakręć się”

W zajęciach 3 marca, które poprowadziła reżyser i scenarzystka, prof. Natasza Ziółkowska-Kurczuk wzięli udział uczniowie gimnazjów w Małochwieju Dużym i Rejowcu, z Gimnazjum nr 4, z I LO i II LO w Krasnymstawie oraz nauczyciele: Teresa Berbeć, Tomasz Praczuk i Piotr Galiński - w sumie 44 osoby.

Cele warsztatów

Niekonwencjonalne spotkanie uczniów i nauczycieli z reżyserem filmowym służyło wymianie doświadczeń związanych z realizacją filmu, ze szczególnym uwzględnieniem filmu dokumentalnego, cyklu fotograficznego i fotokastu. Warsztaty, mające charakter bardzo bezpośredni, umożliwiały otwartą rozmowę na temat projektów filmowych realizowanych przez uczestników XV Powiatowego Konkursu Filmowego „Inspiracje Filmoteką Szkolną”.

Przebieg spotkania

Na początku spotkaniu prof. Natasza Ziółkowska-Kurczuk przedstawiła swój bogaty dorobek naukowy i artystyczny, natomiast liderka Filmoteki Szkolnej przypomniała regulamin konkursu oraz przedstawiła plany związane z organizacją finału konkursu filmowego. Po obejrzeniu projektów filmowych i fotograficznych nadesłanych na konkurs Natasza Ziółkowska-Kurczuk udzieliła wskazówek autorom prac. Radziła, aby wzorować się na wielkich mistrzach filmu i literatury, takich jak Ingmar Bergman czy Ernest Hemingway. Uczestnicy spotkania wspólnie dyskutowali na temat obejrzanych prac konkursowych i dzielili się uwagami dotyczącymi oryginalnych pomysłów, tematyki i formy projektów. W rozstrzygnięciu twórczych dylematów młodym twórcom pomogły także indywidualne rozmowy z Nataszą Ziółkowską-Kurczuk. Prowadząca warsztaty opowiadała o pracy reżysera poza planem. Przypomniała etapy realizacji projektu filmowego (pomysł – konspekt -  treatment - scenariusz – scenopis – dokumentacja - wizualizacja – pomysły realizacyjne – realizacja). Reżyser w zajmujący sposób mówiła o spotkaniach z ciekawymi ludźmi, których poznała dzięki realizacji filmów. Wspominała m. in. Romana Polańskiego, Leszka Możdżera czy Krystiana Zimermana. Mówiła o tym, że realizując projekty filmowe o wybitnych artystach („Komeda, Komeda...”), („Granatowy zeszyt”), zadawała sobie jednocześnie pytania, na czym polegał ich geniusz, jakim byli ludźmi. Natasza Ziółkowska-Kurczuk, odwołując się do swoich filmów dokumentalnych, opowiadała o ich formie, o poszukiwaniu klucza i języka do każdej z podejmowanych historii. Mówiła także o tym, w jaki sposób rodzą się pomysły na filmy, jak ważna jest dokumentacja i przygotowanie historii do realizacji w postaci filmu. Te rozważania były połączone z prezentacją fragmentów filmów „Granatowy zeszyt” i „Twarze nieistniejącego miasta”. Komentarze pani reżyser dotyczące obejrzanych fragmentów jej filmów dokumentalnych oraz projektów konkursowych stały się inspiracją zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.

Animator i edukator filmowy oraz uczestnicy spotkania

10 marca 2017 r. w II LO w Krasnymstawie odbyły się warsztaty „Inspiracje Filmoteką Szkolną – scenariusz filmowy”. W Pracowni Filmoteki Szkolnej z edukatorem filmowym i animatorem kultury filmowej Maciejem Gilem spotkali się nauczyciele Teresa Berbeć, Beata Gołębiowska, Bożena Mitura i Dorota Grzesiak oraz uczniowie z Gimnazjum nr 1, z gimnazjów w Siennicy Nadolnej, w Małochwieju Dużym i w Łopienniku Nadrzecznym a także uczniowie z II LO - w sumie 48 osób.

Cele i program warsztatów

Warsztaty zostały zorganizowane w celu popularyzowania Filmoteki Szkolnej i edukacji filmowej oraz przygotowania do XV Powiatowego Konkursu Filmowego „Inspiracje Filmoteką Szkolną” w kategorii scenariusz filmowy. Ewa Magdziarz przypomniała informacje i terminy związane z konkursem, natomiast Maciej Gil zaczął od wprowadzenia do sztuki scenopisarstwa, zwracając uwagę m. in. na czcionkę,  synopsis i kompozycję. Uczestnicy warsztatów obejrzeli filmik „Masza i niedźwiedź – dzień kina”, który utwierdził ich w przekonaniu, że najtrudniejszy jest początek, czyli znalezienie pomysłu na scenariusz. Uczniowie prezentowali projekty scenariuszy filmowych - prac konkursowych oraz scenariusze z XIV edycji konkursu i z uwagą słuchali rad prowadzącego a także uczestników zajęć. Mówili o inspiracjach filmowych, o roli emocji a także o uniwersalnych motywach pojawiających się w ich scenariuszach. Edukator radził, aby tworzyć prawdziwe historie, unikać typowych błędów pojawiających się nie tylko w filmowych projektach uczniów, czyli  nadmiaru słów, komentarzy. Podał także bibliografię, która może pomóc uczniom w przygotowaniu scenariusza na konkurs organizowany przez „Norwida”. Zachęcał przede wszystkim do zapoznania się z książką Piotra Wereśniaka „Alchemia scenariusza filmowego”. Maciej Gil zaprosił również uczniów z II LO do udziału w projekcie KINOBUS Lubelszczyzna 2017, który będzie realizowany w sierpniu przez Fundację Wspierania Kultury Filmowej Cyrk Edison z Krakowa.

Organizatorem spotkań była liderka Filmoteki Szkolnej Ewa Magdziarz. Warsztaty dla nauczycieli i uczniów „Inspiracje Filmoteką Szkolną – nakręć się”, zostały realizowane w ramach projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!” we współpracy z Filmoteką Narodową i Centrum Edukacji Obywatelskiej przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Ewa Magdziarz, opiekun MDKF „Iluzjon”, lokalny lider Filmoteki Szkolnej

 



Skomentuj

obejrzyj
polecamy
Akademia Polskiego Filmu
Szczegóły:
Akademia Polskiego Filmu to dwuletni kurs historii polskiego filmu fabularnego na poziomie akademickim. Akademia powstała z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Edukacja Filmowa
Szczegóły:
EdukacjaFilmowa.pl to portal powstały z myślą o kinomanach i osobach zainteresowanych edukacją filmową.
Fototeka
Szczegóły:
Fototeka to serwis prezentujący zasoby fotograficzne Filmoteki Narodowej związane tematycznie z historią filmu polskiego (filmy, ludzie, wydarzenia itp.)
Film Polski
Szczegóły:
Film polski to największa internetowa baza filmu polskiego. Opis filmów fabularnych, dokumentalnych, krótkometrażowych, animowanych i spektakli teatru tv . W serwisie znajdują się także szczegółowe biogramy twórców polskiego kina (przedstawicieli wszystkich zawodów filmowych) i ich filmografie. Częścią serwisu jest „Kalendarium” i dział „Film w prasie polskiej” będący filmową bibliografią zawartości wybranych czasopism polskich.
Filmoteka Muzeum
Szczegóły:
Filmoteka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to projekt cyfryzacji oraz udostępniania wybitnych filmów tworzonych przez artystów polskich z pola sztuk wizualnych w XX wieku i na początku XXI wieku. Filmoteka to również projekt badawczy i edukacyjny poświęcony medialnemu wymiarowi sztuki polskiej. Oprócz stworzenia miejsca archiwizacji filmów Muzeum upublicznia je w internecie w celach edukacyjnych i promocyjnych działając w imieniu artystów oraz kierując się zasadą wolnego dostępu do wiedzy.
Filmoteka TVP
Szczegóły:
Filmoteka TVP to blisko 150 filmów dokumentalnych i fabularnych dostępnych online bezpłatnie.
Legalna Kultura
Szczegóły:
Projekt Legalna Kultura to kampania społeczna, promująca korzystanie z legalnych źródeł kultury, realizowana przez Fundację Legalna Kultura. Wraz z odbiorcami kampanii i jej partnerami Legalna Kultura tworzy bazę legalnych źródeł kultury i wspiera powstawanie nowych. Bierze udział w największych wydarzeniach kulturalnych w Polsce i organizuje warsztaty edukacyjne. Długofalowy cel projektu to budowanie świadomości odbiorców kultury w nowej, cyfrowej rzeczywistości.