15.05.2018

Sprawdziliśmy, jak filmotekowe szkoły spędziły kwiecień. Ciekawi?

Szukacie pomysłu na zajęcia z filmem w terenie? Chcielibyście przeprowadzić niezapomnianą lekcję na podstawie ciekawego filmowego tytułu? Przeczytajcie relacje prosto od lokalnych ekip projektu "Filmoteka Szkolna. Akcja!" - znajdziecie w nich wiele inspiracji do podobnych i innych działań!

Dawno nie było wieści z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Głuchołazach i to zupełnie niesłusznie, bo tamtejsza ekipa nie ustaje w swoich filmowych działaniach. W kwietniu „rozkręceni” młodzi filmowcy kontynuowali kierunek ustalony miesiąc wcześniej, kiedy to podjęli współpracę z Paniami z Klubu Seniora "Wichrowe Wzgórze" oraz z lokalnym Domem Kultury, i w tym teamie zrealizowali film „Moje miasto – miejsce, w którym mieszkam”.

Ich kwietniowe produkcje znajdziecie zaglądając na profil FB Klubu Filmowego Klatka (TUTAJ), a także na kanał youtube z ich produkcjami (TUTAJ). Polecamy! 

W Pęgowie tendencja wyraźnie wzrostowa, jak na wiosnę przystało! Rośnie liczba członków zespołu odpowiedzialnego za lokalną odsłonę naszego projektu w Szkole Podstawowej im. A. Mickiewicza*, rośnie ilość obejrzanych przez nich materiałów filmowych i powiązanych dyskusji, w jakich wzięli udział. Rosną także apetyty, czego dowodem otrzymana przez nas informacja o podjęciu przez pęgowską ekipę dwóch ambitnych wyzwań. Pierwszym jest udział 11 uczniów w kursie dla uczniów Filmoteki Szkolnej. Drugim realizacja własnego filmu inspirowanego „Gadającymi głowami” Krzysztofa Kieślowskiego. Dzięki dofinansowaniu uzyskanemu w ramach programu Niepodległa młodzi pęgowianie będą mieli szansę przypomnieć wszystkim ten wspaniały film sprzed lat i odwołując się do tych najlepszych wzorów odpowiedzieć po swojemu na pytanie "Kto Ty jesteś..." Ściskamy kciuki! 

blog projektowy

Jeśli szukacie dobrych praktyk edukacji filmowej zajrzyjcie choć na chwilę do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 im. Józefa Piłsudskiego w Zamościu. Tamtejsza filmotekowa ekipa nie przestaje nas zadziwiać, jeśli chodzi o ilość form projektowych, jakie co miesiąc przeprowadza. Kwiecień nie odstawał w tym względzie od normy. Warsztaty tworzenia plakatów i storyboardów uzupełniły projekcje wspaniałych filmów, min. „Siódma pieczęć”, „Wesele” i „Szczurołap”. Odbyły się też kolejne prezentacje, w trakcie których uczniowie przybliżyli swoim kolegom i koleżankom rozmaite gatunki filmowe.

Nie myślcie jednak, ze aktywność własna to jedyne, co zaprząta uwagę zespołu z Zamościa. W kwietniu zamościanie wzięli udział w wielu zewnętrznych akcjach i działaniach. Spotkali się z grupą rekonstrukcji historycznej, wzięli udział w akcji „Żonkile”, w konkursie fotograficzno-plastycznym pt. „Kocie sprawy”, a także w projekcie edukacyjnym Centrum Edukacji Filmowej w Wołominie, „Lajk, hejt i globalna wioska. Jak odnaleźć się w internetowym świecie?”. Więcej informacji na temat wszystkich tych inicjatyw znajdziecie na blogu zamojskiej ekipy (TUTAJ). Kibicujemy uczniom z Zamościa, aby dalej trzymali tak wysoki poziom!

Kwietniowa wyprawa do Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych to w Zespole Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim już tradycja. Tegoroczna wycieczka na plan filmowy dała szansę podopiecznym pani Joanny Dębowskiej – Kępczyk na poznanie tajników pracy scenografa i kostiumologa, a także uczestnictwo w  warsztatach charakteryzacji. Więcej w poniższej relacji

To jednak nie koniec aktywności ekipy z Mińska Mazowieckiego. W kwietniu w szkole odbyły się warsztaty scenariuszowe, projekcje filmów Andrzeja Wajdy oraz spotkanie Szkolnego Klubu Filmowego. Naszą uwagę zwrócił także literacko-filmowy projekt "Irena Sendlerowa. Matka Dzieci Holocaustu. Sprawiedliwa Wśród Narodów Świata". „Zainteresowałam się historią osób uratowanych przez Sendlerową i zaczęłam szukać  większej ilości informacji na ten temat” - takimi słowami komentuje swój udział w projekcie jedna z uczestniczek. Cieszymy się niezmiernie, gdy tak wartościowe inicjatywy są włączane do projektowych działań. Brawo! 

blog projektowy

Ekipa projektu Filmoteka Szkolna. Akcja! ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Grybowie skierowała swoje kwietniowe działania przede wszystkim w kierunku dialogu. Kontekstu do działań dostarczyły obchody 75. rocznicy powstania w getcie warszawskim oraz Roku Ireny Sendlerowej. Po lekturze wielokrotnie nagradzanej książki "Sendlerowa. W ukryciu" Anny Bikont podopieczni pani Anety Święs zdecydowali się na zredagowanie scenariusza opartego na jej motywach. Po przygotowaniu scenografii i rekwizytów rozpoczęli prace nad dwoma formami adaptacji dzieła: filmową i teatralną. Już wkrótce premiera sceniczna.

To jeszcze nie koniec działań, które podjęli w kwietniu grybowscy uczniowie. Ich uwagę zwrócił fakt postępującej degradacji środowiska naturalnego, wobec której nie chcą stać bezczynnie. Powstały spoty filmowe promujące ekologię, którymi zespół zamierza zainteresować nie tylko swoje środowisko lokalne. My już się nimi zainteresowaliśmy, Was też zachęcamy do lektury bloga ekipy z Grybowa. 

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej z Klasami Gimnazjalnymi w Luborzycy* mają za sobą intensywny okres poszerzania swojej znajomości języka filmu i twórczości wybitnych reżyserów. Cieszy nas ogromnie, że inspiracją do zajęć były dla nich filmy z pakietu Filmoteka Szkolna, zaprezentowane w intrygującym i ciekawym kontekście. Na podstawie filmów "W zawieszeniu" Beaty Gutowskiej oraz "Z punktu widzenia nocnego portiera" Krzysztofa Kieślowskiego uczniowie zastanawiali się, skąd bierze się pomysł na film. "Chleb" Grzegorza Skurskiego i "Prekursor" Grzegorza Królikiewicza dostarczyły refleksji na temat kina autorskiego. Porównanie dzieła Krzysztofa Kieślowskiego pt. "Gadające głowy"  ze współczesnymi remake’ami filmu pozwoliło zainicjować rozmowę o ponadczasowości pewnych tematów. Kolejne lekcje wzmacniały kompetencje praktyczne uczniów, odpowiadając na pytania Jak napisać scenariusz filmu?, czy Co to jest scenopis i storyboard?, całość zaś zwieńczył filmowy quiz.

Świetnie pomyślany cykl lekcji, wyjątkowy dobór filmów – wyróżniamy tę relację! Powodzenia w dalszych działaniach! 

W Szkole Podstawowej w Radziłowie dobra passa trwa! Kwiecień przyniósł kolejne sukcesy filmowe dla produkcji „Stygmaty” i „Cube.” Ten pierwszy film zdobył Nagrodę Internautów XI edycji Praskiego Festiwalu Filmów Młodzieżowych, zakwalifikował się do finałowej dwunastki 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity i zdobył 1. miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Małych Form Dokumentalnych „Świat wokół mnie”. „Cube” doczekał zaś się kolejnej festiwalowej projekcji, tym razem na V Ogólnopolskim Przeglądzie Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci „Oko kalejdoskopu” i jest finalistą festiwalu Filmów Dzieci i Młodzieży Animakcja 2018. Ściskamy kciuki za rozstrzygnięcia jury i dalsze losy młodzieżowych produkcji z Radziłowa. Więcej na profilu FB zespołu. 

W Prostkach jak zwykle intensywnie. Spośród wielu pomysłowych działań i pomysłów, wymienić wypada kilka tematycznych wątków. Jednym z nich było życie osób starszych, o którym uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II rozmawiali przy okazji wyjątkowych projekcji filmów z pakietu Filmoteka Szkolna: „Siostry” Pawła Łozińskiego i „Dom starych kobiet” Jana Łomnickiego, a także w odniesieniu do własnej produkcji, czyli filmu „Urodziłam się…” Innym, filmowe nagrania domowych eksperymentów - gratulujemy pomysłu! Jednak działaniem, które najbardziej poruszyło nasze filmotekowe serce jest kampania fundraisingowa, która ma na celu zebranie środków dla prosteckiej ekipy na wyjazd na Festiwal Filmoteki Szkolnej w czerwcu. Ściskamy kciuki i zapewniamy, że będziemy z zapartym tchem śledzić losy tej akcji! Powodzenia! 

blog projektowy

Filmowy kwiecień w III LO w Lublinie to przede wszystkim finał Unia Film Festival, który jest zwieńczeniem całorocznej pracy młodzieży i nauczycieli. W tym roku przypadł on na 6 kwietnia, kiedy to odbył się pokaz 24 filmów finałowych, oraz szereg wydarzeń towarzyszących - pokazy specjalne, oraz spotkanie finalistów UFF 2018 z jury. Jeszcze raz gratulujemy wydarzenia, które jest nie tylko okazją do tego, by dostrzec i wyróżnić wyjątkowe młodzieżowe produkcje, ale też szansą na integrację i edukację młodych filmowców. Relację z finału zobaczycie tutaj:

To nie koniec wieści z Lublina! Tydzień po finale UFF 2018 do lubelskiej ekipy dotarła wiadomość o laurach dla Anny Jakubowskiej i Ewy Japoli na festiwalu „Kręćmy Film” w Krasnymstawie (1. i 2. nagroda). Zaś w drugiej połowie kwietnia członkowie koła filmowego przygotowywali swoje projekty na konkurs #63pl ogłoszony przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Kolejny świetny miesiąc - brawo! 

Koniecznie musimy Wam opowiedzieć o doskonałym, intrygującym pomyśle na filmowe działanie ze Szkoły Podstawowej w Ogonowicach*! Słowo-klucz to „kontekst”, czyli zestawienie ze sobą niezależnie powstałych dzieł, które może prowokować głębsze ich odczucie i zrozumienie. W przypadku tego konkretnego kwietniowego działania chodzi o film Pawła Łozińskiego „Wszystko może się przytrafić”, który uczniowie z Ogonowic analizowali w odniesieniu do lektury „Mały Książę” Antoine de Saint-Exupéry. Lekcja przyniosła wiele wzruszeń i refleksji, pozwoliła też dostrzec uniwersalność poruszanych w filmie i książce tematów. Gratulujemy! 

Niezwykle ciekawe działania mają na swoim koncie uczniowie z Technikum nr 4 w Bytomiu. W kwietniu podjęli próbę konfrontacji z nowymi mediami cyfrowymi. Podczas zajęć postanowili na 4 godziny zamknąć swoje telefony komórkowe w szafie i wykorzystać ten czas na debatę poświęconą zagrożeniom cyfrowej technologii. Pretekstem do tej filmoznawczej lekcji był tekst Philipa K. Dick'a "Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?”. Po przeczytaniu fragmentu tekstu uczniowie bytomskiego Elektronika przyjrzeli się bliżej zjawisku cyfryzacji i wypływających z niej zagrożeń. Po ciekawej dyskusji postanowili obejrzeć film, który powstał z inspiracji tekstu Dick’a, czyli "Łowcy androidów” z 1982 roku, z następnie podyskutować o futurystycznej wizji świata, którą zarysował Ridley Scott - reżyser filmu. Kolejna lekcja była poświęcona próbie porównania "Blade Runnera" z 1982 roku z najnowszą produkcją z 2017 roku. Gratulujemy pomysłu, zazdrościmy filmowych przeżyć!