Relacja z Wirtualnego Festiwalu Filmoteki Szkolnej 2018

Nowy rok rozpoczęliśmy z impetem! 12 stycznia mieliśmy przyjemność przeprowadzić kolejne wydarzenie w ramach projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!”. Do udziału w Wirtualnym Festiwalu Filmoteki Szkolnej zgłosiło się około 350 uczniów i uczennic z ponad 30 szkół z całej Polski. Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za niesamowitą atmosferę oraz kreatywność podczas wykonywania zadań! Dzięki Waszemu zaangażowaniu czujemy się mocno zmobilizowani do dalszego działania!

W ramach Wirtualnego Festiwalu Filmoteki Szkolnej przygotowaliśmy sześć zadań filmowych oraz dodatkowe zadanie kreatywne. Po każdym z nich ogłaszaliśmy zwycięzcę/zwycięzców. Braliśmy pod uwagę zarówno poprawność odpowiedzi, jak i czas ich przesyłania. W przypadku zadań wymagających inwencji twórczej głos zabierało jury oraz publiczność obserwująca przebieg wydarzenia na naszym Facebook’owy profilu.

Poprzeczkę ustawiliśmy wysoko. Uczestnicy i uczestniczki Wirtualnego Festiwalu Filmoteki Szkolnej musieli wykazać się szeroką wiedzą dotyczącą dzieł filmowych zgromadzonych w pakiecie Filmoteka Szkolna, refleksem, spostrzegawczością i kreatywnością. Zadania polegały m.in. na uporządkowaniu kadrów z filmów „Ucieczka z kina Wolność”, „Ziemia obiecana” i „Zezowate szczęście” zgodnie z fabułą czy przypisaniu mniej znanych faktów do trzech filmów: „Seksmisja”, „Cześć Tereska” oraz „33 sceny z życia”. Młodzież poprosiliśmy również o wysłuchanie krótkich fragmentów dialogów filmowych i przyporządkowanie ich do konkretnych postaci czy przejście quizu, który oscylował wokół kobiet w filmie. Tematyka dotyczyła twórczyń i bohaterek filmowych, bez których Filmoteka Szkolna byłaby bardzo uboga. Byliśmy bardzo ciekawi, na ile młodzi kinomaniacy znają ich dokonania. Zaprosiliśmy też młodzież do wykonania i przesłania trzech zdjęć obrazujących różne środki filmowego wyrazu: plan amerykański, perspektywa żabia i detal. To zadanie pozwoliło nam nieco lepiej poznać uczestników jako drużynę :) Wygrywała ekipa, która najszybciej przesłała prawidłowo przygotowane fotografie. Zachęcaliśmy również do wrzucenia ich na nasz profil Facebook’owy.

Na półmetku Festiwalu uczestnicy i uczestniczki przygotowywali recenzję wybranego przez siebie filmu z pakietu Filmoteka Szkolna  w formie  klasycznego tweeta, czyli krótkiej wiadomość tekstowej o długości do 140 znaków. Jury festiwalowe wybrało recenzję przesłaną przez grupę Wariograf 1 z Grybowa:

#ego-wirus Potop nienawiści. Arka ocalenia. Jak chronić się przed egoistami? Gdzie szukać azylu? Odpowiedź w „Arce” Grzegorza Jonkajtysa.

Ponadto decyzją publiczności nagrodzona została grupa Konstantynopolitańczykowianeczki z Ostrowca Świętokrzyskiego za recenzję filmu „Seksmisja”:

Perła polskiego science-fiction z lat 80. Kunszt Juliusza Machulskiego w pełnej okazałości.

Pracą dodatkowa polegała na opracowaniu własnej, autorskiej czołówki do jednego z filmotekowych filmów. Animacja poklatkowa, grafika komputerowa, melorecytacja czy sypanie piaskiem, decyzja należała do Was! Ważne było, aby znalazły się w nich najistotniejsze informacje dotyczące twórców oraz samego filmu, ale nie zdradzały jego fabuły.  Czołówki można było przesyłać już po zakończeniu Festiwalu - do godziny 15.00.

Ponownie zaprosiliśmy publiczność do oddania swojego głosu (w formie polubienia) na najciekawszą i najlepiej opracowaną czołówkę. Internetowy plebiscyt publiczności wygrała grupa Konstantynopolitańczykowianeczki z Ostrowca Świętokrzyskiego za czołówkę do „Seksmisji”.

Przesłane przez młodzież czołówki były na tyle interesujące, że jury konkursowe postanowiło dodatkowo przyznać dwie nagrody ex aequo. Wyróżnione zostały grupy:

Angry Birds z Połczyna-Zdroju za czołówkę do "Oj, nie mogę się zatrzymać"

 oraz NiePOVażni z Komorowa za czołówkę do "Schodów".

Wszystkim uczestniczkom i uczestnikom dziękujemy za udział w Wirtualny Festiwal Filmoteki Szkolnej. Mamy nadzieje, że za rok Festiwal będzie równie emocjonujący.