24.04.2018

Oto Wasze relacje z działań w projekcie w marcu

Zespół o intrygującej nazwie „Niebanalni medialni” z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica* w Pile debiutuje w naszej comiesięcznej rubryce. Z nadesłanej przez panią Katarzynę Włodkowską długiej całorocznej relacji wiemy, że uczniowie pilskich klas medialnych bardzo intensywnie pracują w projekcie i poza nim. Marzec nie był wyjątkiem w tej kwestii. Zaczęło się od mocnego filmowego akcentu, czyli od zakwalifikowania się Jagody Kurnikowskiej i Mariusza Korpala do dwóch ogólnopolskich festiwali filmowych, „Zoom na młodzież”, „Unia Film Festival”. Młodzi twórcy zgłosili do ww. festiwali filmy „Rybka” i „Recepta na życie” - ten ostatni powstał we współpracy z pilskim klubem seniora „Zacisze" i jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak dobrze żyć. Zaangażowana twórczość filmowa to nie przypadek, a raczej jedno z wielu działań podejmowanych przez uczniów z Piły na rzecz budowania postawy otwartości, akceptacji i dialogu. Jednym z nich był udział w projekcie organizowanym przez warszawską fundację Forum Dialogu i zdobycie w nim pierwszej nagrody w kategorii „Innowacyjność realizacji projektu”. Kolejnym - inicjatywa, która zrobiła na nas ogromne wrażenie, a mianowicie obchody Światowego Dnia Zespołu Downa. Jak w jednym zdjęciu zawrzeć konkretną dawkę wiedzy i antydyskryminacyjny przekaz? Poniżej propozycja z Piły - jesteśmy bardzo na TAK! (pytanie do Was - czy wiecie dlaczego na ten dzień uczniowie włożyli niepasujące skarpetki?)

Ekipa ze Szkoły Podstawowej z Klasami Gimnazjalnymi w Luborzycy skupiła się w tym miesiącu na edukacji o filmie. W ciągu tych 31 dni towarzyszyły im takie hasła jak „gatunek filmowy”, „kadr”, „stopklatka”, plan filmowy”, perspektywa żabia”, „montaż linearny”, czy też „montaż polifoniczny”. Wiedzę utrwalali w odbywających się cyklicznie konkursach filmowych, oraz oglądając ogromną ilość fragmentów filmów z wybranymi środkami wyrazu. Brawo za ambicję i wytrwałość!

Klasa szósta ze Szkoły Podstawowej nr 8 we Wrocławiu ma za sobą miesiąc poświęcony jednej spójnej tematyce judaizmu i holocaustu. Inspiracji do rozważań i pretekstu do poszerzania własnej wiedzy dostarczyły wrocławskim uczniom poruszające prezentacje filmowe: "Holokaust oczami dziecka” dostępny na stronie Fundacji Shalom (link do strony filmu poniżej) oraz "Arka czasu” M. Szczygielskiego, a także film "Dzieci Ireny Sendlerowej” w reżyserii J. K. Harrisa. To jednak nie koniec wieści z Wrocławia. Filmowe działanie zrealizowała także klasa siódma, analizując w ramach zajęć języka polskiego filmową adaptację "Zemsty" w reżyserii Andrzeja Wajdy. Film jako narzędzie edukacji historycznej i polonistycznej? - wrocławscy uczniowie SP nr 8 wiedzą wszystko na ten temat! Gratulacje! 

strona z filmem

Barlinecka Szkoła Podstawowa nr 1 wiosnę wzięła na filmowo i z polotem! W ciągu marca lokalna ekipa projektu Filmoteka Szkolna. Akcja! zorganizowała aż dwa konkursy filmowe. Wstępem do pierwszego z nich było wyjście uczniów do Barlineckiego Ośrodka Kultury na film "Cudowny chłopak". Pokaz filmu miał swoją kontynuację w postaci dodatkowych zajęć wychowawczych i lekcji języka polskiego (opartych na materiałach Centrum Edukacji Obywatelskiej dostępnych TUTAJ), a także w formie konkursu na najlepszą recenzję filmu.

Idea filmowej rywalizacji musiała się barlineckim uczniom wyjątkowo spodobać, bo wkrótce zorganizowano kolejny konkurs. Tym razem jego uczestnicy wymyślali grę planszową na postawie filmu będącego ekranizacją lektur szkolnych. Z relacji pani Moniki Goryńskiej wiemy, że efekty konkursu zaskoczyły największych optymistów - runda klasowych rozgrywek na bazie stworzonych planszówek wciągnęła wszystkich, udowadniając, że edukacja filmowa może być świetną zabawą. Kolejna dobra praktyka dla ogólnej inspiracji! Dziękujemy! 

Marzec 2018 dla uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 im. Józefa Piłsudskiego w Zamościu był bardzo intensywny. Na potwierdzenie tej tezy przytoczmy kilka liczb: 21 notek na blogu projektowym, 10 lekcji filmowych, 2 warsztaty filmowe, w tym warsztaty poświęcone plakatom oraz spotkanie z Wędrującym Filmoznawcą Filmoteki Szkolnej, nagroda internautów w konkursie „Nakręć się” za recenzję Aleksandry Kulawczuk, quiz filmowy z okazji Dnia Kobiet oraz prezentacja projektu Filmoteka Szkolna. Akcja! w trakcie Dnia Otwartego Szkoły. Jesteśmy pod wrażeniem! 

Choć w naszej ogólnopolskiej relacji brakuje miejsca na szeroki opis tak wielu działań, słów kilka o tym, które - ze względów oczywistych - szczególnie nas ucieszyło. Otóż w ramach Dnia Otwartego Szkoły delegaci klasy 1 LPW przygotowali salę filmową, gdzie nie zabrakło miejsca na prezentację Filmoteki Szkolnej. Akcja! i prac uczniowskich zrealizowanych w projekcie w ciągu tego roku: storyboardów i plakatów filmowych. Doskonały pomysł, by zarażać innych swoją pasją i zapewnić lepszą widoczność swoim dokonaniom. Brawo! 

Więcej informacji na blogu projektowym zamojskiej ekipy. 

blog projektowy

Dla ekipy ze Szkoły Podstawowej w Radziłowie marzec był kolejnym miesiącem dobrej passy. Doskonale znane uczestnikom projektu Filmoteka Szkolna. Akcja! produkcje filmowe Art Radziłów Crew w dalszym ciągu wędrują po Polsce i zdobywają uznanie. W marcu, po nagrodzie specjalnej w konkursie „Nakręć się” dla młodszej części radziłowskiej ekipy za animację „Cube”, przyszły kolejne osiągnięcia; zakwalifikowanie się obydwu filmów, ww. „Cube” i „Stygmaty”, do finału Praskiego Festiwalu Filmowego, i wyróżnienia dla tego ostatniego filmu na ww. festiwalu oraz na Fresh Form Film Festival. Entuzjastyczna marcowa relacja Art Radziłów Crew to kolejny argument za młodzieżowymi festiwalami filmowymi, które - zdaniem młodych autorów „Cube” i „Stygmaty” - są świetną okazją do zapoznania się z twórczością rówieśników z innych miast (także tych spoza Polski), a także szansą na wzięcie udziału w ciekawych spotkaniach i warsztatach. Szukacie pomysłu na to, jak inspirować siebie i młodych uczestników projektu do filmowych działań? Jedźcie z nimi na młodzieżowy festiwal filmowy - oto podpowiedź z Radziłowa! 

Marcowa aktywność uczniów Technikum nr 4 w Bytomiu była jak na porę roku przystało - urozmaicona. Zaczęli od pracy nad pogłębionym odbiorem sztuki filmowej, a mianowicie od projekcji filmu "Czwarta władza” i rozmowy na temat wpływu mediów na nasze codzienne wybory, w tym te polityczne. Kolejnym dużym przeżyciem było dla bytomskiej ekipy projektu spotkanie z aktorem Jackiem Królem, znanym z takich filmów jak "Vinci" czy „Pokłosie”. Zwieńczeniem tak ciekawego, filmowego miesiąca było zaś przygotowanie krótkich filmików promujących szkołę na Targi Edukacyjne "Na Skarpie” oraz ich właściwej oprawy - intrygujących, przyciągających wzrok plakatów filmowych. Zaglądając na blog projektowy Technikum nr 4 w Bytomiu zobaczycie świetne prace, jakie przygotowali twórcy clipów. Same filmy - na kanale youtube bytomskiej ekipy. Polecamy serdecznie! 

kanał youtube

Dla fanów kina i filmu ze Szkoły Podstawowej* z Prostek marzec był podobnie intensywny, jak wszystkie poprzednie miesiące. Nie damy rady opisać pełnego wachlarza działań przeprowadzonych przez prostecką ekipę, lecz wybraliśmy parę, które wydają nam się szczególnie ciekawe. Pierwsze z nich odpowiada na pytanie, jak można wykorzystać popularny telewizyjny serial do budowania swoich kompetencji krytycznego odbioru. Zastanawiając się, czy film może być wiarygodnym źródłem historycznym podopieczni pani Krystyny Michałowskiej zestawili postać Kazimierza Wielkiego przedstawioną w serialu „Korona królów” z opisem tego polskiego króla przedstawionym w podręczniku do historii oraz w książce „Poczet królów i książąt polskich”. Efekt? - ciekawa debata, na której pojawili się koledzy z innych klas, i pogłębienie zrozumienia filmowej twórczości. Innym mocnym punktem miesiąca było spotkanie poświęcone początkom kina i filmom wczesnego kina, na tyle udane, że organizatorzy już zapowiadają kolejne. Na koniec wyjątkowe pokazy filmowe - w kinie młodzi fani filmu zobaczyli takie dzieła, jak „Cudowny chłopak” i „Jaskiniowiec”, w szkole zaś kilka świetnych pozycji: „Wszystko się może przytrafić” i „Szkoła podstawowa” z pakietu Filmoteki Szkolnej, 1. odcinek serialu „Do przerwy 0:1”, filmy wczesnego kina, czy też "W imię ich matek - Historia Ireny Sendlerowej”. Co za miesiąc! 

Uczestnicy projektu Filmoteki Szkolnej. Akcja! ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Grybowie podeszli do wiosny wyjątkowo twórczo. Nakręcili w marcu mnóstwo ciekawych spotów i filmów - zajrzyjcie koniecznie na ich bloga, by się przekonać. Są wśród nich animacje poklatkowe na podstawie „Zemsty” Aleksandra Fredry (jedna pod spodem), a także seria etiud filmowych i spotów profilaktycznych opracowanych z myślą o IX Ogólnopolskim Konkursie Małych Form Dokumentalnych "Świat wokół mnie”. Jeden z nich, a mianowicie film „Fit Dead” w reżyserii Magdaleny Lichoń zdobył wyróżnienie. Gratulujemy! 

Ekipa projektowa z III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej* w Lublinie ma za sobą naprawdę wyjątkowy czas. W marcu bowiem odbywa się tam Unia Film Festival, czyli wydarzenie przyciągające coraz większą rzeszę młodych filmowców (w tym z innych projektowych szkół!) z całej Polski. Zanim wystartowało lubelscy licealiści musieli poradzić sobie z całą masą organizacyjnych wyzwań. min. z „klapsową" akcją promocyjną i selekcją filmów finałowych. W nagrodę czekało ich prawdziwe święto filmowe - Filmowy Tydzień z UFF. W ramach festiwalu odbyły się warsztaty, podczas których nieco starsza młodzież (studenci szkół filmowych) dzieliła się z młodszą swoimi doświadczeniami, konkurs na filmowe przebranie, quizy i pokazy filmowe. Świetna inicjatywa! 

Uczniowie z Zespołu Szkół Ekonomicznych* w Mińsku Mazowieckim przeprowadzili w marcu kilka działań, o których musicie usłyszeć. Po pierwsze, już na początku miesiąca wzięli udział w rozbudowanych warsztatach filmowych, których efektem był własny film - zobaczycie go na blogu ekipy. Tydzień później odbyła się prezentacja opracowań klasy I D na temat "Historia kina". Grupy przez miesiąc pracowały nad przydzielonymi zadaniami: ”Wynalazki i wynalazcy", "Na projekcji filmowej braci Lumiere", "Od kina jarmarcznego do sztuki filmowej Meliesa", "Od kina niemego do dźwiękowego" oraz "Udział Polaków w pionierskich działaniach w dziedzinie kinematografii". Jury wybrało najlepszą - nam już same tytuły wydają się być interesujące! Reszta miesiąca to kolejne prezentacja, tym razem poświęcona horrorom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych - i kolejny ciekawy projekt filmowy, tym razem poświęcony mitologii Greków i Rzymian. Jak Julia Rogala, Klaudia Jaworska i Rafał Kazimierczyk z I d przestawili we współczesnej formie mit „Orfeusz i Eurydyka”? - zapraszamy do obejrzenia.

blog projektowy

* relacje wyróżnione przez koordynatorki projektu