16.11.2020

AKCJA, FABUŁA, WIDOWSKO – podsumowanie października

Październik stał pod znakiem Waszych działań inicjowanych oddolnie. Pomimo licznych przeciwności losu, nie poddaliście się i nadal realizujecie zajęcia szkolne z wykorzystaniem Filmoteki Szkolnej.

Prócz Festiwalu Filmoteki Szkolnej. Edycja 10 i pół, na który tak ochoczo się zgłosiliście (przyjęliśmy rekordowych 6000 uczestników z niemal 70 szkół), październik stał również pod znakiem Waszych działań inicjowanych oddolnie. Pomimo licznych przeciwności losu, nie poddaliście się i nadal realizujecie zajęcia szkolne z wykorzystaniem Filmoteki Szkolnej. Zobaczcie co działo się w szkołach zgłoszonych do programu, poniżej wybrane relacje z działań październikowych. Korzystając z okazji witamy wszystkich powracających a także tych, którzy są z nami po raz pierwszy, w tym m.in. grupy edukacji filmowej rozproszone po całej Polsce. Wszystkich zachęcamy do dzielenia się swoimi doświadczeniami!

  • W tym miesiącu skoncentrowaliśmy się na budowaniu własnej przestrzeni do pracy w tych trudnych warunkach, pooglądaliśmy dwa filmy z Filmotekowej listy: „Moje miejsce" oraz „Gadające głowy". W tym kontekście postanowiliśmy zastanowić się nad fenomenem filmu dokumentalnego oraz reportażu. Uczniowie chcąc pokazać ich miejsce na świecie podczas pandemii wykonali krótkie tik toki, które świetnie ilustrują jak walczą z problemem zamknięcia a równocześnie filmiki są efektem poszukiwań młodych ludzi. Najciekawsze filmiki ukażą się na naszym szkolnym YouTube.

Joanna Klimczak, Technikum nr IV w Bytom

  • Uczniowie w czasie lekcji oglądali fragmenty filmu „Moje pieczone kurczaki” później wywiązała się dyskusja kierowana przez opiekuna grupy. Pojawiły się ciekawe wnioski i próby interpretacji filmu (niedomknięte drzwi). Film stał się preludium do rozmowy o własnych doświadczeniach, relacjach z rodzicami. Często ,pomimo trudnych doświadczeń, przywoływane przez uczniów są dobre wspomnienia , czego wyrazem były rekwizyty przyniesione do szkoły. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem. Niesamowitą frajdę sprawiło klejenie pudełka (zadanie do filmu).

Danuta Boczula, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ślęzakach

  • Program Filmoteka Szkolna realizujemy jako rodzice i dzieci w edukacji domowej (nie mylić z edukacją zdalną). Jesteśmy więc rozsiani po całej Polsce. Wybrane zadania realizujemy samodzielnie w swoich domach. W projekcie uczestniczą dzieci z klas 1-3, 4-6 oraz 7-8, ale często także ich młodsze i starsze rodzeństwo:)

Beata Krajnik, Monika Moryń, Katarzyna Klimczak


  • 15 października zorganizowaliśmy lekcję wokół animacji „Baśń o korsarzu Palemonie” – od tekstu literackiego poprzez rysunek aż do filmu animowanego. Uczniowie odczytali fragment utworu Jana Brzechwy, omówili treść i narysowali tę scenę w zeszytach. Potem porównali swoje wyobrażenia sceny i obejrzeli dwie wersje adaptacji filmowej; jedną w reżyserii Jerzego Kotowskiego, a drugą Krzysztofa Dębowskiego. Zwróciliśmy uwagę na filmowe zabiegi: ściemnianie i przenikanie. Na zakończenie zrobiliśmy wspólne zdjęcie przy monitorze. I czekamy na kolejne zadania:).

Maria Powroźnik, Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Kołobrzegu

  • „Baśń o korsarzu Palemonie” - od tekstu literackiego poprzez rysunek aż do filmu animowanego. Tematem zajęć była „Baśń o korsarzu Palemonie”. Jana Brzechwy oraz jej filmowa adaptacja Krzysztofa Dębowskiego z 1986 r. Przypomnieliśmy sobie cechy baśni, po czym obejrzeliśmy film animowany. Rozmawialiśmy o elementach dzieła filmowego, filmowych środkach wyrazu, by zatrzymać się przy fenomenie powstawania filmowego ruchu. W tym celu wycięliśmy dwa koła, na których narysowaliśmy ilustracje. Po czym przykleiliśmy rysunki do siebie, wycięliśmy dziurkaczem otwory, związaliśmy je sznurkiem przy krawędzi i w ten sposób powstał taumatrop. Kiedy wprawiliśmy go w ruch zobaczyliśmy ruchomą scenkę. 

Katarzyna Czurak, Szkoła Podstawowa w Narewce

  • Od września spotykamy się co tydzień na zajęciach filmowych. Udało nam się zrobić krótkie animacje o kropce - z okazji Dnia Kropki (15 września), omówiliśmy plany filmowe i wykonaliśmy obrazujące je zdjęcia oraz wykonaliśmy taumatropy - to wszystko udało nam się zorganizować stacjonarnie! W ramach Festiwalu Filmoteki Szkolnej. Edycja 10 i pół odbyliśmy wizyty studyjne - zwiedziliśmy muzeum bajek w Bielsku-Białej. Z okazji Nocy Bibliotek zorganizowaliśmy również pokaz filmu „Jakub, Mimmi i gadające psy", który został udostępniony przez NH. Obejrzeliśmy też „Baśń o korsarzu Palemonie". Z okazji tygodnia uczniowskiej supermocy - uczniowie w klasach przebierali się za superbohaterów.

Magdalena Nogaj, Liderka Filmoteki Szkolnej, Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Głuchołazach

 

  • Do 16 października działaliśmy stacjonarnie w ramach Szkolnego Koła Filmowego AM Movie". Przeprowadziliśmy zmianę wystroju siedziby naszego kola oraz zmieniliśmy gazetkę filmową na holu szkoły. 22 października wzięliśmy udział (oddzielnie - zdalnie) w Festiwalu Filmoteki Szkolnej. Warto się pochwalić - dwie koleżanki zajęły 1 i 2 miejsce w quzie filmowym.
  • Od września do 23 października prowadziliśmy stacjonarne działania w ramach Szkolnego Koła Filmowego Zeta Film". Podsumowaliśmy Konkurs Filmowy Dziecięce przeboje filmowe" - zwycięzcy otrzymali dyplomy i atrakcyjne nagrody. Rozpoczęliśmy prace adaptacyjne pod siedzibę naszego szkolnego radia/telewizji. Stworzyliśmy gazetkę filmową na holu szkoły. W środę 21 października wzięliśmy udział w Festiwalu Filmoteki Szkolnej.

Sławomir Kita, Szkoła Podstawowa im. Antoniego Malatyńskiego w Miechowie-Charsznicy, Szkoła Podstawowa im. Haliny Grabowskiej "Zety" w Chlinie

Lista szkół zgłoszonych do programu

Zaktualizowaną listę szkół wraz z przyznanymi stemplami znajdziecie TUTAJ. Jeżeli liczba przyznanych stempli różni się od tej przewidywanej, prosimy o kontakt pod adresem filmotekaszkolna@fina.gov.pl

W tym miesiącu motyw przewodni to „W kręgu tradycji”, na Waszych padletach zamieściliśmy już kolejne zadania. Aby zdobyć kolejne stemple, należy je wykonać do końca miesiąca.  Na relacje z Waszych pozostałych listopadowych działań czekamy do 5 grudnia! Zapraszamy do wspólnej zabawy!

  • Relacje można zgłaszać za pośrednictwem formularza, dostępnego TUTAJ.